Pokladnice duchovní moudrosti. Pravý půst

Svatý Basil Veliký:

Životní síla snadno tráví umírněnou a jednoduchou potravu a dělá ji součástí těla toho, kdo ji konzumuje, ale drahou a rozmanitou potravu nedokáže úplně strávit, což potom vyvolává různé druhy nemocí.

Neomezujte přínos půstu na pouhé zdržování se jídla, protože pravý půst znamená zdržování se zlých skutků.

* * *

Ctihodný Efrem Syrský:

Samotný Spasitel náš dodržoval půst a naučil nás, jak se máme postit, zápasit se zlým a přemáhat satana… Dodržujme horlivě tento půst, jak jsme naučeni naším Pánem, abychom se jednoho dne mohli podílet na jeho Království.

* * *

Svatý Jan Zlatoústý:

Čest půstu není zdržovat se jídla, ale vyhýbat se hříchům, takže kdo omezuje půst na pouhé zdržování se jídla, zneuctívá ho… Ať se postí nejen ústa, ale i zrak, sluch, nohy a ruce a všechny údy našeho těla. Nechť se postí i sluch; takový půst znamená nepřijímat osočování a pomluvy.

Ať se každý sám zamyslí, jaký nedostatek napravil, jakou dobrou vlastnost získal, jaký hřích odhodil, jakou skvrnu smyl, v čem se zlepšil. A pokud zjistí, že z půstu má zisk, a je přesvědčen, že se o své rány dobře postaral, ať přistoupí k přijímání. Ale pokud byl nedbalý, může se chlubit pouze půstem a neudělal jediný dobrý skutek, ať zůstane venku a vejde, až bude očištěn ode všech hříchů.

Samotný půst nevede do nebe, pokud nemá po boku svou sestru – almužnu, protože je s ním spojena a jsou mezi nimi nejen bratrské a blízké vztahy, ale almužna slouží dokonce jako podpora půstu.

Ten, kdo se postí, nejvíce potřebuje krotit svůj hněv, zvyknout si na mírnost a shovívavost, mít kajícné srdce, vyhánět nečisté touhy pamatováním onoho nehasnoucího ohně a nestranného soudu, odložit peněžní výpočty, projevovat velkou štědrost v almužnách, vyhnat z duše veškerou zlobu vůči bližnímu… S velkou horlivostí se má modlit a vyznávat hříchy před Bohem.

Postící se člověk by měl být klidný, tichý, mírný, pokorný a pohrdat slávou tohoto života.

Půst by měl být vždy doprovázen modlitbou. Je to pravda, poslouchej, co říká Kristus: takový duch nevyjde jinak než modlitbou a postem (Matouš 17:21). O apoštolech se také říká: ustanovili starší a v modlitbách a postech svěřili učedníky Pánu, v kterého uvěřili (Skutky 14:23). A apoštol také říká: neodpírejte se jeden druhému, leda se vzájemným souhlasem a jen na čas, abyste byli volni pro půst a modlitbu (1. Korintským 7:5). Vidíš, jak půst potřebuje spolupůsobení modlitby?

Tak jako pták nemůže létat bez pomoci křídel, tak půst nemůže plynout bez svých dvou křídel – modlitby a almužny.

Nemůžeš-li se postit, pak se můžeš aspoň vyhýbat rozmařilosti, i to není bezvýznamné a není to daleko od půstu a může pomoct zkrotit zuřivost ďábla.

Postíš se? Usmiř toho, koho jsi urazil; nikdy nezáviď svému bratrovi, nikdy nepociťuj zášť vůči nikomu. Postíš se? Nepodléhejte marnivosti.

Postíte se tak, že se nedotkneš masa? Posti se tak, že se budeš zdržovat pomluv, abys skrze ně nejedl maso svých bratří, neochutnal jejich těla.

* * *

Ctihodný abba Theonas:

Pán nepovažuje půst za příliš dobrý skutek, protože půst není sám o sobě, ale spolu s jinými dobrými skutky se mu líbí. Pokud se postíš z nahodilých důvodů, ten půst je nejen marný, ale dokonce Bohem nenáviděný, jak on sám svědčí o tom u Jeremiáše: když se budou postit, nevyslyším jejich bědování (Jeremiáš 14:12).

* * *

Ctihodný Theodor Studita:

Nebudeme se nadmíru namáhat ve svých skutcích, abychom spolu s úspěchem duchovním udrželi i tělesné zdraví.

Půst je dobrý, je-li během něj zachována nálada ducha – pokojná, mírná, požehnaná, poslušná, pokorná, soucitná… Ale ďábel se všemožně snaží vložit do těch, kteří se postí, opačnou náladu, učinit je drzými, vzteklými, zuřivými, nafoukanými a udělat tak, aby jim půst způsobil více škody než užitku

* * *

Ctihodný Simeon Nový teolog:

Půst a zdržení se je ctnost, díky níž chřadnou hříšné rozkoše a chtíče a uhasíná oheň těla – a to je čin naší vlastní vůle. Ale aby někdo držel půst a zdržoval se rozkoše bez jakéhokoli pocitu smutku a bolesti, a k tomu ještě dosáhl čistoty a dokonalé nevášnivosti, to je veliký dar Boží.