Uvedení přesvaté Bohorodice do chrámu

Události, tradice a dějiny svátku

21. listopadu / 4. prosince pravoslavná církev slaví svátek Uvedení přesvaté Bohorodice do chrámu. Je nepohyblivý a jeho datum se nikdy nemění. Plný název svátku zní takto: Uvedení do chrámu přesvaté vládkyně naší Bohorodice a vždy Panny Marie. Je to v církevním roce druhý svátek dvanáctera věnovaný Bohorodici. Čtyři z dvanácti velkých pravoslavných svátků jsou věnovány Panně Marii, ostatní připomínají události pozemského života našeho Pána Ježíše Krista.

V tento den si pravoslavní věřící připomínají, jak svatí Jáchym a Anna přivedli svou tříletou dceru Marii do jeruzalémského chrámu. Učinili tak, aby splnili to, co slíbili Bohu – věnovali své dítě jemu. Od tohoto dne až do svého zasnoubení se svatým Josefem Panna Maria žila při jeruzalémském chrámu. 

V kanonických evangeliích nenalézáme o této události zmínku, ale svědčí o ní církevní Tradice (o svaté Tradici viz článek „Prameny víry“ emeritního metropolity Kryštofa v HP 10/2018). Uvedení do chrámu je popsáno v takzvaných apokryfních spisech: Jakubově protoevangeliu (II. století), a Pseudo-Matoušově evangeliu (latinská verze dětství Panny Marie a Ježíše, která vznikla v IX.–X. stol. na základě starších „evangelií dětství“).

Události svátku

Když Panna Maria dosáhla věku tří let, její spravedliví rodiče Jáchym a Anna rozhodli, že nastal čas splnit slib daný Bohu a věnovat svou dceru sloužení Hospodinu. Přivedli Marii k jeruzalémskému chrámu. Malá holčička snadno vyběhla po schodech až k chrámovým dveřím, kde na ni čekal velekněz. Podle některých křesťanských zdrojů to byl Zachariáš – budoucí otec proroka Jana Křtitele. 

Bůh zjevil Zachariášovi, že musí uvést Marii do velesvatyně – místa, kam směl vstoupit jenom velekněz, a to pouze jednou za rok. Od tohoto okamžiku začíná dlouhá těžká a slavná cesta Matky Boží. Bohorodice žila a sloužila v chrámu dlouhá léta do dne, kdy se zasnoubila se svatým Josefem. 

Dějiny svátku

Podle církevní Tradice byl svátek Uvedení přesvaté Bohorodice do chrámu znám již v prvních staletích křesťanství. Apoštolům rovná královna Helena (250–330) nechala postavit na počest tohoto svátku chrám. Ve IV. století o svátku psal svatý Řehoř z Nyssy. Ale po celém křesťanském světě se svátek rozšířil teprve v IX. století. V té době byly napsány dva kánony pro sváteční bohoslužby.

Ikonografie svátku

Na ikonách Uvedení se samotná Panna Maria zobrazuje v centru kompozice. Má na sobě tzv. mafórion – tradiční oblečení vdaných žen, dlouhý závoj, který pokrývá celé tělo od hlavy po paty. Vedle ní stojí její rodiče Jáchym a Anna. Chrám se zobrazuje v podobě ciboria – přístřešku nad oltářem. Marii vítá velekněz Zachariáš – budoucí otec Jana Křtitele. Někdy také vidíme na ikoně schody, které Marie nehledě na svůj věk jednoduše zdolala bez pomoci dospělých.

Postní omezení

Svátek Uvedení přesvaté Bohorodice do chrámu připadá na předvánoční filipovský půst, ale v tento den se smí jíst ryba.

Bohoslužby svátku

V den Uvedení přesvaté Bohorodice do chrámu se bohoslužba skládá z malé večerní, všenočního bdění s litií, hodinek a liturgie. Bohoslužebný řád svátku se téměř neliší od řádu dalších svátků dvanáctera zasvěcených Bohorodici. Zpívají se jenom zpěvy svátku. Kněží se oblékají do bílých nebo modrých rouch.    

Modlitby svátku

Tropar Uvedení přesvaté Bohorodice do chrámu, hlas 4.

Dnes předzobrazuje se milostivost Boží

a ohlašuje se spása lidstva.

V chrámu Božím se objevuje Panna skvoucí

a předzvěstuje všem Krista.

K ní i my hlasitě voláme: „Raduj se,

jež jsi naplněním záměrů Tvůrce!“

Kondak Uvedení přesvaté Bohorodice do chrámu, hlas 4.

Nejčistší chrám Spasitelův,

nejdražší palác a Panna,

posvátná pokladnice slávy Boží

je dnes uváděna do domu Hospodinova.

Spolu s ní je uváděna

blahodať Božského Ducha.

Opěvují Boží andělé Marii,

neboť ona je sídlem nebeským.