Nanebevstoupení Páně – svátek smutku a naděje

Nanebevstoupení Páně je završením 40denního paschálního období. Bezstarostná radost z Kristova zmrtvýchvstání postupně opouští naše srdce. Kristus vstupuje na nebe, a my se vracíme na hříšnou zem, abychom pokračovali ve svém boji s pokušeními a vášněmi. Je to smutný svátek, protože se loučíme s tím, kdo nás ozářil největší radostí. Ale zároveň je to svátek naděje, protože ten, jenž se stal člověkem a zažil všechno, co zažíváme my, sedí po pravici Otce a je naším soucitným soudcem. Kristus před svým nanebevstoupením slíbil: „Já jsem s vámi po všecky dny až do skonání tohoto věku“ (Matouš 28, 20).

Kdy a kde se odehrála událost Nanebevstoupení?

Nanebevstoupení Páně je popsáno v Lukášově evangeliu, Skutcích apoštolů a krátce také v evangeliu sv. Marka. Po svém zmrtvýchvstání se Ježíš Kristus několikrát zjevil učedníkům a mluvil s nimi o Království nebeském. Ukazoval jim stopy po hřebech, aby se přesvědčili, že není přízrakem, nýbrž jejich živým učitelem.

Po těchto zjeveních Pán pozval učedníky do Betánie – předměstí Jeruzaléma. Na Olivové hoře apoštolové naposledy viděli svého učitele v těle. Ježíš „zvedl ruce a požehnal jim; a když jim žehnal, vzdálil se od nich a byl nesen do nebe“ (Lukáš 24, 50–51). Autor Skutků dodává, že Spasitele zastřel oblak a pak se překvapeným učedníkům zjevili dva muži v bílém rouchu a řekli: „Muži z Galileje, co tu stojíte a hledíte k nebi? Tento Ježíš, který byl od vás vzat do nebe, znovu přijde právě tak, jak jste ho viděli odcházet“ (Skutky 1, 9–11). Po tomto radostném loučení se apoštolové vrátili do Jeruzaléma, kde na ně po několika dnech sestoupil Duch Svatý.

Kdy křesťanská církev začala slavit tento svátek?

Do konce 4. století Nanebevstoupení a Padesátnice byly v podstatě jedním svátkem. Dnešní Padesátnice je jednodenním svátkem, ale v té dávné době to bylo dlouhé kalendářní období. Tertulián ho nazývá «laetissimum spatium» – nejradostnějším obdobím. Ale když se Padesátnice stala samostatným svátkem, Nanebevstoupení také začali slavit zvlášť. První zmínky o tom nalezneme u svatého Řehoře z Nyssy a v antiochijských kázáních svatého Jana Zlatoústého. 

Co se zobrazuje na ikoně Nanebevstoupení?

Na ikonách svátku je přítomno dvanáct apoštolů, někteří z nich klečí. V centru se zobrazuje přesvatá Bohorodice. Dva andělé v bílém rouchu poukazují na nebe, kde se v oblaku vznáší Spasitel obklopený dalšími anděly. Někdy se na ikonách zobrazuje zajímavý detail – Ježíšova stopa na vrcholu Olivové hory. 

Modlitby svátku

Tropar svátku, hlas 4.

Povznesl ses ve slávě, Kriste Bože náš, / radostí naplniv učedníky přislíbením Svatého Ducha, / jehož sestoupení jsi jim při požehnání zvěstoval, / neboť ty jsi Syn Boží, Vykupitel světa.

Kondak svátku, hlas 6.

Vykonals vše, co bylo pro nás potřebné, / pozemské jsi sjednotil s nebeským, / ve slávě jsi vystoupil na nebe, / Kriste Bože. / Nikterak se neodděliv, / zůstal jsi při nás, / volal jsi k těm, kdo tě milují: / „Já jsem s vámi, kdo tedy proti vám?“

Redakce