12 zajímavých faktů o svátku Zvěstování přesvaté Bohorodici

Blíží se svátek Zvěstování přesvaté Bohorodici, který patří mezi dvanáct velkých svátků pravoslavné církve. Slaví se 25. března / 7. dubna. Tropar svátku praví o tom, že v tento den začíná naše spasení. Proč je tak důležitý a co o tomto svátku musíme vědět?

#1. Svátek je věnován novozákonní události, která je popsána pouze u evangelisty Lukáše: „Archanděl byl Gabriel poslán od Boha do galilejského města, které se jmenuje Nazaret, k panně zasnoubené muži jménem Josef, z rodu Davidova; jméno té panny bylo Maria. Přistoupil k ní a řekl: ‚Buď zdráva, milostí zahrnutá, Pán s tebou.‘ Ona se nad těmi slovy velmi zarazila a uvažovala, co ten pozdrav znamená. Anděl jí řekl: ‚Neboj se, Maria, vždyť jsi nalezla milost u Boha. Hle, počneš a porodíš syna a dáš mu jméno Ježíš. Ten bude veliký a bude nazván synem Nejvyššího a Pán Bůh mu dá trůn jeho otce Davida. Na věky bude kralovat nad rodem Jákobovým a jeho království nebude konce.‘ Maria řekla andělovi: ‚Jak se to může stát, vždyť nežiji s mužem?‘ Anděl jí odpověděl: ‚Sestoupí na tebe Duch svatý a moc Nejvyššího tě zastíní; proto i tvé dítě bude svaté a bude nazváno Syn Boží. Hle, i tvá příbuzná Alžběta počala ve svém stáří syna a již je v šestém měsíci, ač se o ní říkalo, že je neplodná. Neboť ‚u Boha není nic nemožného‘.‘ Maria řekla: ‚Hle, jsem služebnice Páně; staň se mi podle tvého slova.‘ Anděl pak od ní odešel.“

#2. Zvěstování přesvaté Bohorodici se slaví přesně 9 měsíců před svátkem Narození Páně. Mimochodem podle učení církve člověk přichází na tento svět v okamžik početí, ne zrození. Proto dnem příchodu našeho Spasitele na zem je den zvěstování. Z tohoto důvodu na některých ikonách svátku se na prsou Bohorodice zobrazuje malý Ježíš, jako by už přišel na svět.

#3. Slovo zvěstování znamená to samé co evangelium – dobrou zvěst. Na této dobré zvěsti o příchodu Syna Božího k lidem jsou založeny čtyři nejdůležitější biblické knihy – evangelia. Právě touto událostí začínají novozákonní dějiny. Proto i tropar svátku zdůrazňuje, že naše spasení začíná v tento den.

#4. Přesvatá Bohorodice je uctívaná jako nejsvětější ze všech lidí, protože bez jejího souhlasu „Hle, jsem služebnice Páně; staň se mi podle tvého slova“ se naše spasení nemohlo uskutečnit.

#5. Zvěstováním začíná uskutečnění Božího přislíbení daného padlému lidstvu, respektive Adamovi a Evě o tom, že jejich potomek – „símě ženy“ – zničí ďábla, který je obelstil. „Símě ženy“ je obrazem neposkvrněného početí Ježíše, jenž se narodil z Panny Marie.

#6. Poslušnost Marie je protikladem neposlušnosti pramatky Evy. Eva porušila Boží nařízení a zapříčinila bědný stav, ve kterém všichni její potomci žijí dodnes. Maria, jež splnila Boží vůli, umožnila vtělení Boha a otevřela tím cestu spásy pro každého člověka.

#7. Podle církevního učení Bůh ve své velikosti sestoupil k lidem, ponížil se, sám sebe zmařil podle slov apoštola Pavla (Filipským 2, 7). Pavel tady používá řecké slovo εκένωσεν, ze kterého je odvozen teologický termín kenosis (κένωσις) – vyprazdňování. Ale Panna Maria tím, že se stala matkou Boha, naopak převýšila veškerý lidský a andělský svět. 

#8. To, že Spasitel se narodí z panny, předpověděl prorok Izaiáš: „Hle, dívka počne a porodí syna a dá mu jméno Immanuel“ (7, 14). Toto jméno znamená „s námi Bůh“ a někdy se píše na ikonách nad zobrazením Krista jako dítěte. 

#9. „Bohorodice Panno, raduj se, milostiplná Maria, Pán s tebou; požehnaná ty mezi ženami a požehnaný plod života tvého, neboť jsi porodila Spasitele duší našich“ – tato velmi známá modlitba k přesvaté Bohorodici je téměř doslovným opakováním slov archanděla Gabriela pronesených při zvěstování.

#10. Dobrou zvěst Panně Marii přinesl archanděl Gabriel. Zjevení andělů, Božích poslů, byla známá v průběhu staletí a pochopitelně vyvolávala nejen obdiv, ale také strach před velikostí těchto duchovních tvorů. Starozákonní člověk si uvědomoval tu obrovskou propast, která leží mezi ním v jeho padlém hříšném stavu a čistými anděly. Ale Kristus svým vtělením povznesl lidskou přirozenost a udělal člověka tím nejdůstojnějším ze všech tvorů. Bohorodici nazýváme „nad cherubíny ctěnější a nad serafíny bez přirovnání slavnější“ a zdůrazňujeme tak její vysoké postavení.

#11. Archanděl Gabriel se často zobrazuje na ikonách a obrazech s holí jako poutník a posel, se svící nebo zrcadlem jako zvěstovatel tajemství nebo s lilií – symbolem požehnání. Tento archanděl se několikrát zmiňuje ve Starém zákoně a je uctíván i v judaismu a islámu. 

#12. Zvěstování je centrální událostí posvátných dějin. Nachází se uprostřed mezi Starým a Novým zákonem. Když čteme Lukášovo evangelium, napadá nás další paralela. Starý zákon začíná smlouvou mezi Bohem a Abrahamem. Bůh slibuje svému služebníkovi, že učiní z jeho potomků velký národ. Ale Abrahamova zestárlá žena Sára pochybuje o tom, že ve svém věku se ještě může stát matkou: „Zasmála se v duchu a řekla si: ‚Když už jsem tak sešlá, má se mi dostat takové rozkoše? I můj pán je stařec.‘“ (1. Mojžíšova 18, 12). A je to také potvrzením Gabrielových slov, že u Boha není nic nemožné. Nový zákon se uskutečnil díky tomu, že Panna Maria s důvěrou přijala zvěst o nadpřirozeném narození svého budoucího Syna – Mesiáše a Spasitele lidstva. Nezasmála se jako Sára, nýbrž s pokorou odpověděla: „Jsem služebnice Páně; staň se mi podle tvého slova.“ A za tuto odpověď jí všichni vděčíme, protože se stala začátkem našeho spasení.

Tropar svátku Zvěstování přesvaté Bohorodice

Dnes začíná naše spasení a zjevuje se odvěčné tajemství.

Syn Boží stává se Synem Panny.

Gabriel zvěstuje milost.

Proto i my s ním k Bohorodici volejme: Zdráva buď milostiplná, Pán s Tebou!