Díl 132. Konec Jarobeámovy dynastie
Veliký jednotný a mocný stát Izrael krátce po smrti Šalomounově přestal být jediným státem a rozpadl se na dva, jak to Hospodin předpověděl a dopustil. Podle odhadu biblistů se to stalo roku 933 před Kristem. Severní část Šalomounova království utvořená z deseti kmenů Izraele bude dále nazývána Královstvím izraelským, a menší, jižní, utvořená ze dvou zbylých kmenů: Judy a Benjamina bude dále nazývána Královstvím judským. Na území Judského království se nacházel i Jeruzalém, hlavní město Šalomounovy říše, s ústřední Hospodinovou svatyní – Šalamounem zbudovaným chrámem. Hospodin původně přislíbil Jarobeámovi, že zůstane-li Hospodinu věrný, bude Izraelskému království jeho rod vládnout trvale. Jarobeám však žárlil na jeruzalémskou svatyni a těžce nesl, že tam, na území konkurenčního státu, chodil obětovat a modlit se skoro celý Izrael. A tak obnovil kdejaké dávné poutní míso, aby tam lid nalákal a od Jeruzaléma odvedl. Navíc vybudoval dvě státní svatyně, v Bét-elu na jihu a v Danu na severu, aby lid místo v Jeruzalémě obětoval tam. V obou svatyních umístil zlatého býčka, o kterém lidu prohlásil, že to je to božstvo, které vyvedlo Izrael z Egypta. A lid si pomalu zvykal chodit obětovat do těchto dvou míst místo do Jeruzaléma.
Tehdy onemocněl Jarobeámův syn Abijáš. Jarobeám řekl své ženě: „Přestroj se, aby se nepoznalo, že jsi má žena, vezmi nemocné dítě a jdi do Šílo k proroku Achijášovi. On mi kdysi ohlásil, že budu králem tohoto lidu. Přines mu dárek: deset chlebů a lahvici medu. On ti oznámí, co se s dítětem stane.“
Prorok Achijáš už neviděl, jeho oči byly zastřeny stářím. Že k němu někdo jde, poznal jen z vrznutí dveří a Hospodin mu oznámil, kdo k prorokovi jde a za jakým účelem. Proto když žena vešla, Achijáš ji oslovil: „Jen vstup, ženo Jarobeámova! Proč se vydáváš za někoho jiného?“ A ještě jí řekl: „Vyřiď Jarobeámovi od Hospodina tento vzkaz: „Byl jsem to já, Hospodin, kdo tě vyvýšil. Ze sluhy jsem tě udělal králem nad větší částí Davidovy říše. Ty však máš daleko do mého služebníka Davida. Ten dodržoval má přikázání a celým srdcem usiloval konat jen to, co je správné v mých očích, zatímco ty sis počínal hůře než všichni, kdo byli před tebou. Mě, Hospodina, jsi nahradil modlami slitými z kovu a doporučils lidu, aby se jim klaněl, že to je Hospodin, který vyvedl Boží lid z Egypta. Tak jsi mne urážel. Proto dopustím zlo na tvůj dům, bude vyhlazeno veškeré mužské potomstvo tvého rodu. Kdo zemře ve městě, toho sežerou psi, kdo zemře na poli, toho sežerou ptáci.“ Jarobeámově manželce pak řekl: „Ty, ženo, jdi domů. Až tvá noha vstoupí na práh tvého domova, dítě zemře. Všechen Izrael bude nad ním naříkat a pohřbí je. Jen ono samotné z Jarobeámova rodu přijde do hrobu, protože z Jarobeámova rodu jen na něm nalezne Hospodin něco dobra. Hospodin pak vzbudí proti Izraeli krále, který Jarobeámův dům vyhladí.“
Jarobeámova žena se vrátila domů do Tirsy. Sotva vstoupila na práh svého obydlí, chlapec zemřel. Pohřbili ho a všechen Izrael nad ním naříkal, jak prorok Achijáš předpověděl.
Jarobeám kraloval dvaadvacet let. Přežil o čtyři roky judského krále Rechabeáma a dokonce i jeho nástupce Abijáma, který vládl pouhé tři roky. Byl to vnuk Šalomounova nevlastního bratra Abíšalóma, byl totiž synem jeho dcery Maaky. Bible o Abijámovi říká, že chodil ve všech hříších svého otce, že jeho srdce „nebylo cele při Hospodinu, jako srdce jeho otce Davida, ale pro Davida, jeho spravedlivého pradědečka, mu dal Hospodin syna Ásu, který kráčel životem po cestách Davidových a upevnil Jeruzalém v jeho moci a svatosti a jako David činil to, co je správné v Hospodinových očích a po celý svůj život se neodchýlil od ničeho, co mu Hospodin přikázal, kromě té věci s Chetejcem Urijášem.
Tak ve dvacátém roce izraelského krále Jarobeáma se stal judským králem Ása a kraloval v Jeruzalémě jedenačtyřicet let. Jednal tak, jak je správné v Hospodinových očích, jako jeho praděd David. Ve druhém roce jeho vlády zemřel izraelský král Jarobeám a na izraelský trůn nastoupil jeho syn Nádab. Kraloval dva roky. Dopouštěl se toho, co je zlé v Hospodinových očích. Proti němu zosnoval spiknutí Baeša z kmene Isacharova. V Gibetónu, který patřil Pelištejcům a Nádab jej obléhal, Baeša Nádaba zabil. Ujal se pak kralování nad Nádobovým královstvím a vyvraždil všechen Jarobeámův rod, jak prorokoval Boží muž Achijáš.
+ Simeon,
arcibiskup olomoucko-brněnský
Ptice 7. 8. 2017